پخش سریال مدیری در پرده ابهام

به گزارش تابناک، این مجموعه به سفارش صداوسیما ساخته نشده است. کاری را پخش می‌کنیم که هم از نظر متن و هم از نظر نحوه ساخت با ضوابط و استانداردهای صداوسیما همخوان باشد. «قهوه تلخ» به سفارش ما شروع و پیگیری نشده است. با این‌حال پس از ساخت، درباره این‌که آیا این کار شایسته پخش از تلویزیون است و این‌که آیا صلاح است آن را پخش کنیم، می‌توانیم نظرمان را اعلام کنیم.
در نشست معاون سیما و مدیران شبکه‌های تلویزیونی با خبرنگاران به پرسش‌هایی درباره رویکرد حال حاضر شبکه اول، ممنوع التصویربودن فاطمه معتمدآریا، بودجه‌های میلیاردی سریال‌ها، آخرین وضعیت پخش سریال «قهوه تلخ» مهران مدیری، حذف نتایج نظرسنجی درباره سریال‌ها و تعطیلی برنامه‌های نقد تلویزیون پاسخ گفته شد.
به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی میرباقری (معاون سیما) و مدیران شبکه‌های هفتگانه تلویزیونی صبح 25 خرداد ماه با حضور در سالن همایش‌های صداوسیما به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.
 
* معاون سیما در پاسخ به پرسشی درباره ممنوع‌التصویربودن فاطمه معتمدآریا نیز گفت: درباره خانم معتمدآریا دستگاه نظارتی تذکراتی داده است که باید مراحل خود را طی کند و اگر به نتیجه قطعی در مورد ممنوع‌التصویربودن ایشان برسیم حتما اعلام خواهیم کرد.
در این نشست هم‌چنین خبرنگاری دیگر درباره تأثیر عملکرد هنرمندان در زندگی خصوصی بر دستاوردهای صداوسیمای پرسید که میرباقری گفت: مجموعه عوامل تولیدی ما براساس چارچوب‌ها و فرهنگ پذیرفته‌ای کارهای خود را شروع می‌کنند و نباید زمینه‌هایی را فراهم کنند که در کارها اختلال ایجاد شود. این توصیه ما به همکارانمان است چراکه در غیراین‌صورت به لحاظ مالی و اجتماعی ضررهایی را در پی دارد.
* دکتر میرباقری در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پخش سریال «قهوه تلخ» به کارگردانی مهران مدیری گفت: این مجموعه به سفارش صداوسیما ساخته نشده است. کاری را پخش می‌کنیم که هم از نظر متن و هم از نظر نحوه ساخت با ضوابط و استانداردهای صداوسیما همخوان باشد. «قهوه تلخ» به سفارش ما شروع و پیگیری نشده است. با این‌حال پس از ساخت، درباره این‌که آیا این کار شایسته پخش از تلویزیون است و این‌که آیا صلاح است آن را پخش کنیم، می‌توانیم نظرمان را اعلام کنیم.
معاون سیما تأکید کرد: نظر فعلی ما این است که نحوه ساخت این کار هیچ هماهنگی با ضوابط و استانداردهای تلویزیون ندارد.
 
* معاون سیما در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تأکید بر استفاده از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی اظهار کرد: ما در طول تابستان 600 قسمت فیلم و سریال داریم که در سریال‌ها غلبه با تولیدات داخلی به نسبت دو به یک خواهد بود. درباره فیلم‌های سینمایی نیز غلبه با تولیدات خارجی است.
* میرباقری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این‌که برای جذاب‌ترشدن برنامه‌های تلویزیون و مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای چه تمهدیداتی را اندیشیده‌اید، گفت: تولید برنامه‌های خوب وظیفه همیشگی و همگانی ماست؛ ما وظیفه داریم دایما وضعیت مخاطبان‌مان را بسنجیم و از دغدغه‌ها و نیازهای آن‌ها مطلع باشیم. همگان می‌دانند که صداوسیما به لحاظ آشنایی مخاطبان در وضعیت ممتازی قرار دارد. در سراسر کشور عواملی که کار نگرش سنجی از مخاطبان را انجام دهند در اختیار داریم. ما در طول هفته مجبور هستیم که دهها نگرش‌سنجی و نظرسنجی را انجام دهیم که اطلاعات ما نشان می‌دهد که تلویزیون ایران با فاصله طی‌نشدنی و بسیارزیاد با شبکه‌های ماهواره‌ای، توانسته است رضایت مخاطب را جلب کند. دلیل عمده هم این است که ما در ساختارهای مختلف برنامه پخش می‌کنیم.
وی ادامه داد: ما در عرصه نمایشی از ده‌ها کارگردان برجسته‌ی ایرانی برای تولید سریال دعوت به عمل آورده‌ایم. کم‌تر بازیگر سرشناسی در ایران است که در ده‌ها کار با تلویزیون همکاری مستمر نداشته باشد. در ساختارهای دیگر از جمله مستند، مسابقه، انیمیشن و غیره هم برنامه‌های متعددی را تولید کرده‌ایم.
 
* میرباقری هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره صرف بودجه‌های میلیاردی برای سریال‌ها و این‌که تلویزیون پس از ساخت از سازندگان این پروژه‌ها برای پاسخ‌گویی حمایت نمی‌کند، گفت: بنا به این‌که یک مجموعه نمایشی در چه مدت زمانی ساخته شود، هزینه‌هایی که صرف می‌شود، متفاوت خواهد بود. ضمن این‌که کار تاریخی و غیرتاریخی بودجه متفاوتی را می‌طلبد. شاید درحال حاضر بسیاری از عوامل تولیدی ما علاقه‌ای به این نداشته باشند که نرخ پروژه‌ها اعلام شود. ما نرخ‌هایی که در خصوص پروژه‌ها اعلام می‌شود را هیچ‌کدام تأیید نمی‌کنیم. برخی جراید برای بازیگران و سایر عوامل نرخ‌هایی را اعلام می‌کنند که حتی ما یک‌پنجم آن را هم نمی‌پردازیم. توصیه ما به اصحاب رسانه این است که اجازه ندهید چنین مطالبی مطرح شود. اطلاعات درباره بودجه سریال‌های تلویزیونی و همچنین دستمزد عوامل از نظر ما کاملا شفاف است ولی برخی جراید فکر می‌کنند که اگر به این مسایل بپردازند مخاطب بیشتری خواهند داشت وگرنه رسانه این رویه را توصیه نمی‌کند.
 
* دکتر میرباقری در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره حذف نظرسنجی‌ها درباره مجموعه‌های نمایشی و عدم ارایه آماری درست به رسانه‌های دیگر، تأکید کرد: مرکز تحقیقات و نظرسنجی سازمان صداوسیما همچنان کار نظرسنجی درباره میزان مخاطب و رضایتمندی آن‌ها انجام می‌دهد و این نتایج به ما که مسوولان کارها هستیم مستمرا اعلام می‌شود و اختلالی در این امر به وجود نیامده است. نتایج حاکی از این است که ما به لحاظ بیننده و رضایتمندی با رشد مواجه بوده‌ایم اما این‌که چرا این آمار در اختیار سایر رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد، می‌توانیم با دوستان مطرح کنیم چراکه اعلام نتایج این نظرسنجی‌ها به افکار عمومی و پیشرفت و ارتقای کارها کمک می‌کند. ما مدافع این امر هستیم.
* او در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا، درباره تعطیلی نقدهای تلویزیونی درباره برنامه‌های سیما و عدم به کارگیری رویه‌ای ثابت در این زمینه، اظهار کرد: نقد برنامه‌ها تعطیل نشده است. برنامه‌های نمایشی ما در شبکه‌ها همچنان به نقد گذاشته می‌شوند که در این زمینه می‌توان به نقد سریال «دارا و ندار» و «به کجا چنین شتابان» در شبکه تهران اشاره کرد. شبکه‌ اول سیما نیز برنامه نقد را به روی آنتن فرستاد. تولید برنامه‌های نقد و سازنده همچنان در دستور کار شبکه‌ها باید قرار گیرد و معاونت سیما بر این امر تأکید دارد. آقای پورحسین در زمان مدیریت‌اش در شبکه چهار سیما از نقد برنامه‌ها در این شبکه استقبال کردند، ولی با آمدن مدیر جدید (رستم‌وندی) مدیر جدید شبکه چهار اولویت‌های دیگری از جمله اجتماعی و فرهنگی در دستور کار قرار گرفت. درحال حاضر نیز اگر شبکه‌ای برای نقد برنامه‌های شبکه‌های دیگر اعلام آمادگی کند این اتفاق رخ خواهد داد.
*میرباقری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های نمایشی ماه رمضان سیما این‌گونه گفت: پاسخ به این پرسش را به جلسه بعد موکول می‌کنم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد